tiistai 19. huhtikuuta 2022

Eka tunti takana

 

Siitä se sitten alkoi.

Tuntisuunnitelmani oli melko hyvä. Esittelin heille oman roolini opiskelijana ja sainkin heiltä tunnin lopussa hyvää ja kannustavaa palautetta.

"Tämä olikin ihan kiinnostavaa." "Selvisit ihan hyvin." "Tykkäsin sinusta, kun olet niin kannustava." 


Tässä vähän suunnittelujeni taustaa:

6. Suunnittelet oman alasi koulutuskokonaisuuden: 

Esittelin opiskelijoille Yhteiskunta- ja työelämäosaamisen 9 osp tutkinnon osan ja siitä osan työelämässä toiminen valinnainen 3 osp, jota heille opetan. 

Esitin osaamistavoitteet ja miten osaamisen osoittamiset olen suunnitellut. 

7. Suunnittelet oppimista ja osaamista edistävän oppimisympäristön:

Tästä aiheesta on runsaasti hyvää materiaalia verkossa. Lisäksi opintojaksoon on tehty Pinjaan hyvä alusta. Ensimmäinen tunti oli ATK-luokassa, jossa oli helppo tutustua sähköiseen materiaaliin. 

Ensimmäisellä tunnilla keskityttiin tutustumiseen puolin ja toisin sekä ryhmäytymiseen. Keskustelun avaamiseksi olin tehnyt Padletin, jonne laitettiin voimaeläimen kuva Maaretta Tukiaisen Pohjolan voimaeläimet korteista.

Tämä herättikin kivasti keskustelua. Samassa yhteydessä opiskelijat kertoivat millaista työkokemusta heillä on. Opiskelun aikana he olivat kerenneet olemaan jo yhdessä työssäoppimisjaksossa ja usealla oli sen lisäksi ollut joitakin kesätyöpaikkoja.

9. Käytät oppimista ja osaamista edistäviä opetus- ja ohjausmenetelmiä pedagogisesti perustellulla tavalla:

Aluksi suunnittelin, että pitäisin opintojakson käyttäen käänteistä oppimista. Siinä on paljon hyviä puolia; voi perehtyä asiaan omassa rauhassa ja on mukava aloittaa yhteinen osuus, kun tiedetään jo jotain aiheesta. Voidaan sitten käyttää yhteinen aika oppien toisilta ja syventää ymmärtämistä. Hylkäsin tämän kuitenkin, koska ajattelin sen olevan aikataulullisesti haastava toteuttaa, missä vaiheessa opiskelijat olisivat tutustuneet materiaalin ennakkoon.

Päädyin käyttämään Case-oppimista, sellaisella idealla, että "Miten löydän itselleni mieluisan työpaikan ja millaisilla dokumenteilla haen sitä. Miten omalla toiminnallani voin vaikuttaa siihen, että siellä on niin minun kuin muidenkin hyvä olla."

Tämän lisäksi käytän mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnallista oppimista. 

10. Toimit oppimista edistävässä vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa:

Meillä oli vuorovaikutusta, kuvilla, mietelauseilla, keskustellen minun kanssa ja opiskelijat keskenään. Ryhmän opiskelijat ovat kaikki 16-17 vuotiaita, eikä he olleet kovin aloitteellisia minun kanssa puhumiseen, keskenään kylläkin ja kännykän kanssa. Oliko siellä sitten joku toinen ihminen tai vain muuta mielenkiintoista. 


12. Ohjaat opiskelijat ymmärtämään ammattitaitovaatimukset ja/tai osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit: Tämä oli hyvinkin vahvasti läsnä tällä  ekalla opetuskerralla. 

13. Ohjaat arvioinnin ja palautteen avulla opiskelijoiden oppimista, osaamista ja ammatillista kasvua: Käytiin keskustelua tämän opintojakson osaamisen osoittamisesta ja perustelin, miksi olen päätynyt siihen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Osaamisen osoittamiset

  Olen ohjannut ja opettanut hyvinkin paljon työurani aikana, mutta osaamista en ole koskaan päässyt/joutunut arvioimaan. Joten sellainen uu...